Hlavně nezávazně

15. května 2017 v 9:22 | Lau.Ra |  Slušnost v běžném životě
Nedávno se mi stala zvláštní věc. Byl ke mě objednaný klient na 13hod a za pět minut jedna mi zazvonil telefon. Volal ten klient s omluvou, že bude mít zpoždění, jestli to nebude vadit. A proč říkám, že je to zvláštní? Protože dnešní populace (dejme tomu tak 80%) nebere objednání jako něco závazného.

S lidmi pracuji dobrých devět let a celou dobu funguji na objednání. Ze začátku jsem z toho byla opravdu překvapená, že se ke mě dokázali lidé objednat na určitý termín a oni nepřišli. Nejen, že nepřišli, ale neměli ani tu slušnost zvednout telefon a omluvit se. Jak čas plynul, doufala jsem, že tohle se bude stávat jen ojediněle - opak byl pravdou. Po těch letech je výjimka, když se mi někdo z domluvné schůzky omluví.

Je to pár let zpět, co ke mě byla objednaná jedna slečna. Ten den to byla jediná zákaznice, ale říkala jsem si, že by ode mě nebylo slušné, kdybych jí schůzku odvolala, protože termín měla zarezervovaný už asi tři týdny dopředu. Tak jsem se MHD vydala z jednoho konce města (kde jsem bydlela) na ten druhý (kde jsem pracovala - cesta do práce mi běžně trvala hodinu), abych dodržela domluvený termín. Když už bylo 20 minut po termínu, kdy měla přijít, zkusila jsem jí zavolat. Telefon mi nebrala a tak jsem si řekla, že se jen někde zpozdila a telefon v kabelce neslyší (u ní bylo běžné, že chodila pozdě). Po hodině čekání, kdy jsem od ní neměla jekékoliv zprávy, jsem se sbalila a z práce odešla. O další čtvrt hodinu mi došla SMS: Ahoj. Neprijdu, nestiham. Pak ti zavolam a domluvim se na jindy. Na to jsem jí odvětila, že mi došlo, že nepřijde, ale že už si volat nemusí, že už si ji neobjednám. Mojí odpovědí byla naprosto pohoršená.

Kdybychom si tutuo situaci měli rozebrat, můžeme zjistit, co je vlastně špatně. Několik let jsem pracovala jako OSVČ a tak si zákazníci mysleli, že MUSÍM pro ně dělat první poslední, abych si je jako zákazníky udržela. Viz příkald, který jste tu právě četli. Slečna měla pocit, že si nechám všechno líbit, protože ona je moje zákaznice - protože já potřebuji, aby ke mě chodila a nechávala u mě peníze. Ano, když pracujete na živnost, jste rádi za každého zákazníka, ale všechno má své meze. Já se rozhodla pracovat jako živnostník - ne jako otrok. Druhá stránka věci je ta, že to ona ode mě chtěla určité služby a troufám si říct, že najít někoho v oboru, kdo by se kvalitě mé práce vyrovnal, bylo vcelku složité (možná to zní jako samochvála, ale prostě to tak je).
Druhá věc je, že si slečna nejspíš neuvědomila, že když je ke mě objednaná, tak já na smluveném místě budu (protože kdyby dorazila a já tam nebyla, tak by to bylo něco naprosto neodpustitelného!!!).

A co jsem tímto článkem vlastně chtěla říct? Prosím vás všechny, chovejte se jako lidi. Dnes má téměř každý chytrý telefon, který (pokud o tom nevíte) se dá použít na SMS či zavolání s omluvou. Nechci vás všechny házet do jednoho pytle a říkat, že se takto chová každý, ale z vlastích zkušeností vím, že se opravdu jedná o 80% z vás, kteří neberete objednání jako něco závazného. Nikdo vás sice nemůže nutit dostavit se tam, kam jste se objednali,
ale než začnete dělat mrtvého brouka, prosím, uvědmte si, že jste vždy objednaní k někomu. Ten dotyčný tam na vás
čeká a počítá s tím, že přijdete. On pro vás v ten čas na daném místě je. Ať ž pracujete v jakémkoliv oboru, zamyslete se, jak by se tohle líbilo vám. Jaké by to bylo, kdyby jste museli kvůli někomu být déle v práci a nakonec zjistíte, že to bylo zbytečné - a vy už jste mohli být dávno doma u své rodiny a užívat si pohodový večer. Ať už se totiž jedná o živnostníky nebo zaměstnance - pořád to jsou lidé a tak se prosím k nim tak chovejte. Nemusíte ani vysvětlovat, proč se na daný termín nedostavíte - stačí dát dopředu vědět, že nepřijdete (nebo darazíte později). Věřte mi, ocení to.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama